Załącznik nr 1 do Decyzji Komendantki Hufca nr 1/2020/2021 z dnia 10.09.2020 r.
Procedury zachowania bezpieczeństwa i zasad funkcjonowania Domu Harcerza w Ostródzie w trakcie pandemii COVID-19
I. Cel wdrażanych procedur
1. Zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia dla wszystkich osób przebywających w Domu Harcerza (DH).
2. Minimalizowanie wśród nich ryzyka zakażenia wirusem COVID-19.
3. Ograniczenie liczby kontaktów na terenie DH w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed ryzykiem zakażenia.
4. Kompleksowe działania w dostosowaniu do etapu zaawansowania stanu epidemicznego.
5. Bezpieczeństwo osób przebywających w DH jest na pierwszym miejscu.
II. Zapewnienie bezpieczeństwa instruktorom dyżurnym.
1. Zalecenia:
a) Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do DH obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
b) Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry).
c) Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
d) Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
e) Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
f) Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
g) Regularnie czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się inne osoby, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
2. Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia pomieszczeń.
3. Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie instruktorów.
4. Celem ograniczenia kontaktów międzyludzkich zaleca się tam gdzie jest to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji m. in. telefonów, poczty elektronicznej itp.
III. Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
1. Umieszczenie w widocznym miejscu informacji o maksymalnej liczbie osób mogących jednocześnie przebywać w danej części obiektu.
2. Umieszczenie na terenie DH dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych przy wejściu na teren obiektu.
3. Wywieszenie w Obiekcie instrukcji dotyczącej mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki.
4. Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów.
5. Bieżące dezynfekowanie ogólnie dostępnych toalet i umywalek, klamek, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów oraz innych, często dotykanych powierzchni.
6. Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem
7. W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń .
8. Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, w którym będzie można czasowo odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
9. Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
10. Dyżur w Domu Harcerza pełni pełnoletni instruktor lub drużynowy, który przejmuje opiekę nad wszystkimi zbiórkami zastępów, które odbywają się w tym czasie. W związku
z tym podpisuje oświadczenie, że został zapoznany z dokumentami:
a) „Wytyczne Głównej Kwatery ZHP dotyczące organizacji pracy harcerskiej w roku harcerskim 2020/2021 w związku ze stanem epidemii COVID-19”.
b) Niniejszymi procedurami.
11. Jednocześnie dyżur w Domu Harcerza pełnią dwie osoby (jedną z nich może być pełnoletni przyboczny, który również zapoznał się z ww. dokumentami).
12. Zbiórki trwają maksymalnie 1,5 godziny wg ustalonego wcześniej grafiku. Po każdej zbiórce pomieszczenie jest wietrzone a powierzchnie dezynfekowane.
13. W zajęciach może uczestniczyć osoba zdrowa, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną. Nie mogą w nich uczestniczyć osoby, które przebywają w domu z osobą odbywającą kwarantannę lub izolację w warunkach domowych, albo sami są objęci kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.
14. Uczestnicy bezwzględnie są zobowiązani przestrzegać zaleceń instruktorów dyżurnych. Nieprzestrzeganie zaleceń skutkujące ryzykiem zdrowia i życia, może doprowadzić do wykreślenia uczestnika z zajęć. Instruktor może nie dopuścić do udziału w zajęciach osoby stwarzającej ryzyko dla zdrowia i życia innych osób.
15. Zuchy/harcerze wchodzą na teren DH bez rodziców. Zajęcia organizowane w DH nie przewidują możliwości przebywania osób trzecich. W czasie zajęć w obiekcie przybywają wyłącznie uczestnicy zajęć odbywający zajęcia w danym momencie i instruktorzy Hufca.
16. Funkcyjny realizujący zbiórkę zastępu w Domu Harcerza:
a) Przed rozpoczęciem zbiórki sporządza listę uczestników (imię, nazwisko, numer telefonu kontaktowego) i przekazuje ją instruktorowi dyżurnemu wraz z oświadczeniami rodziców uczestników lub pełnoletnich uczestników.
b) W razie zauważenia problemów zdrowotnych u któregoś z uczestników niezwłocznie powiadamia o tym instruktora dyżurnego.
17. Osoby odpowiedzialne za prowadzenie zajęć (funkcyjni, instruktorzy) zostały zapoznane z wytycznymi o zasadach funkcjonowania w trakcie pandemii COVID-19 i są zobowiązane do bezwzględnego ich przestrzegania.
IV. Procedury postępowania w przypadku wystąpienia u uczestnika zajęć charakterystycznych objawów związanych z zakażeniem koronawirusem (kaszel, gorączka, duszności, kłopoty z oddychaniem, ból mięśni, ogólne zmęczenie, utrata węchu/smaku)
1. W przypadku gdy instruktor dyżurny uzyskał informację, że u uczestnika wystąpiły charakterystyczne objawy związane z zakażeniem koronawirusem lub istnieje opinia lekarza o podejrzeniu COVID-19, powiadamia właściwą miejscowo stację sanitarno-epidemiologiczną w celu uzyskania informacji o właściwym trybie postępowania.
2. Osobie, u której wystąpią objawy charakterystyczne dla COVID-19, instruktor dyżurny zapewnia izolację w wydzielonym obszarze (sala 28), z wydzielonym węzłem sanitarnym (WC, stanowisko do mycia) oraz wyznacza dedykowanego opiekuna, który zajmuje się osobą, u której wystąpiły objawy charakterystyczne dla COVID-19 i wyposaża takiego opiekuna w indywidualne środki ochrony osobistej.
3. Natychmiast po odizolowaniu osoby, u której wystąpiły objawy charakterystyczne dla COVID-19, należy skontaktować się z lekarzem, celem zweryfikowania objawów występujących u osoby odizolowanej.
4. Opiekun prowadzi dziennik obserwacji, odnotowując wszystkie zdarzenia dotyczące stanu chorego, zgłaszane dolegliwości, zapisy z pomiaru temperatury. Dziennik zawiera dane osobowe podlegające szczególnej ochronie, stanowi dokumentację medyczną.
5. Opiekun zachowuje zaostrzone zasady dystansu w stosunku do pozostałych uczestników, nie może podejmować innych zadań poza opieką nad osobą, u której wystąpiły objawy charakterystyczne dla COVID-19.
6. Instruktor dyżurny niezwłocznie powiadamia rodziców (opiekunów prawnych) osoby, u której wystąpiły objawy charakterystyczne dla COVID-19. Nadto, o zaistniałej sytuacji niezwłocznie powiadamia
komendanta hufca. Komendant hufca, bądź zastępująca go osoba drogą służbową powiadamiają właściwego komendanta chorągwi, a w sytuacjach zagrożenia życia i godzących w dobre imię ZHP, również Naczelniczkę ZHP. W przypadku gdy sytuacja wystąpiła na terenie działania innej chorągwi, należy powiadomić również właściwego terenowo komendanta chorągwi.
7. W przypadku ujawnienia się osoby z objawami charakterystycznymi dla COVID-19, należy:
a. niezwłocznie przeprowadzić dezynfekcję wszystkich pomieszczeń oraz sprzętu, a także każdorazowo przeprowadzać dezynfekcję pomiędzy korzystaniem z pomieszczeń i sprzętu przez poszczególne grupy;
b. stosować środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki);
c. ograniczyć do minimum kontakt bezpośredni pomiędzy kadrą i uczestnikami z różnych grup.
8. W przypadku gdy stan zdrowia uczestnika nagle się pogorszy, zanim na miejsce przybędą rodzice bądź opiekunowie prawni, instruktor dyżurny wzywa karetkę pogotowia i przygotowuje dla jej zespołu informacje o stanie zdrowia wraz ze zgromadzoną dotychczas dokumentacją (dziennik obserwacji).
9. Instruktor dyżurny zbiera następujące informacje:
a) imiona i nazwiska osób kontaktujących się z ww. osobą w ramach organizowanej formy,
b) obszary, w których przebywała ww. osoba w czasie organizowanej formy w celu ewentualnego przekazania odpowiednim służbom.
10. Instruktor dyżurny zwraca szczególną uwagę na stosowanie zasad bezpieczeństwa,
które ograniczą ryzyko transmisji choroby COVID-19.
11. Wdrożenie dokumentu „Procedura postępowania w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia zachorowania na COVID-19” (obowiązującej w ZHP).
Komendantka Hufca
phm. Paulina Szypczyńska